De flesta av oss har säkert befunnit oss i ett sällskap eller en situation där vi själva eller någon annan helt plötsligt dragit en djup suck följt av en gäspning och sedan dragit ett djup andetag. Ingen tänker väl i det läget att nu skall jag verkligen passa på att sucka, gäspa och andas in djupt.

Varför visar vi då ett sådant beteende?

Jo, någon i det sällskapet eller vi själva har lagt all vår uppmärksamhet och fokus på något annat eller någon annan, vilket resulterat i att vi tappat en hel del av vår egna andliga kraft, vår energi, helt enkelt.

Andningen spelar en högst avgörande roll som förmedlare av liv. Så länge jag andas lever jag. Så länge jag lever får jag genom andningen det syretillskott som skall till mitt blod, vilket är själva bäraren av livet. Därför är rätt andningsteknik en förutsättning för att tillgodogöra oss den kraften/energin från kosmos, som vi behöver i den materiella världen. Det är också det viktigaste verktyget vi kan använda oss av för att uppnå ett större medvetande i vår tillvaro.

Allt startar med en andning.

När jag som meditationsledare undervisar i andlig anatomi och fysiologi är andningstekniken det första och viktigaste verktyget jag talar om för att kunna nå ett avslappnat och medvetet sinnelag. Ett utav mina andningstips är att dra in ett djupt andetag med näsan, hålla munnen stängd hela tiden och räkna till 4 sekunder. Sedan hålla andan i 4 sekunder, följt av att sedan andas ut genom näsan i 4 sekunder.

Gör vi detta i några minuter skapar vi en medveten andning som påverkar vårt parasympatiska nervsystem, vilket är den delen av nervsystemet som skapar lugn och ro. När vi fokuserar på en medveten andning ger vi hjärnan en paus. Genom att verka i vår andning sänker vi det ständiga ”tjattret” många av oss upplever i en så ofta stressig tillvaro. Oavsett om detta tjatter är fördömande eller förväntansfullt behöver vi många gånger en hälsosam distans till allt för att skapa rätt val. Denna distans på tillvaron vidgas och rätt perspektiv på våra problem eller förväntningar kan då inträda.

En medveten andning minskar stresshormoner. När vi lugnar ned andningen signalerar vi till vår kropp att den kan slappna av. Adrenalin produktionen kan då minska och vi ger vårt hjärta en chans till lugnare slag. Mag-tarmkanalen får en chans att smälta maten vilket gör det lättare att ta till oss all den näring som finns i maten.

Att andas genom näsan främjar faktiskt vår hälsa stort. En öppen mun utgör alltid en betydande belastning för kroppen, då den kalla och ofta torra luften som är full av bakterier då lättare kommer ner i våra luftrör.

Andning genom näsan däremot förbereder luften för lungorna, genom att värma, fukta och rensa luften från bakterier och virus. Så det finns faktiskt helt vetenskapliga, fysiologiska förklaringar till varför meditation och medveten andning faktiskt fungerar som den största helande effekten på vår hälsostatus.

Att detta även vidgar vår andliga förmåga är en bonus som vetenskapsmän borde titta närmare på.

Liz Emanuelsson
Diplomerad Homeopat och Medium

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar
Vänlig ange ditt namn